هویت ایرانی
هویت ایرانی قبل از اسلام :
- هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام،هویتی دینی و آمیخته با اساطیر است.
- اقوام مختلف ایرانی با آن که هویت های اجتماعی متفاوتی داشته اند، در عقاید و ارزش های آیین زرتشت که با آموزه های اساطیری درآمیخته بود،هویت فرهنگی واحدی پیدا کردند.
- عقاید و ارزش های توحیدی اسلام ،ایران را به جهان اسلام ملحق ساخت و هویت ایرانی به صورت هویت اجتماعی بخشی از جهان اسلام درآمد.
- بخش های مختلف جهان اسلام از جمله ایران،در تاریخ اسلامی خود،دو نوع برخورد با هجوم های نظامی و ی اقوام مختلف داشته اند :
- به دفع مهاجمان پرداخته اند؛مانند آنچه در جنگ های صلیبی گذشت.
- مهاجمان را در درون خود جذب و هضم کرده اند؛مانند آن چه در حمله ی مغول رخ داد.
- نخستین رویارویی ها ،قدرت ی و نظامی غرب ،بخش هایی از ذهنیت مسلمانان را به خودباختگی فرهنگی دچار ساخت و این امر سبب شد تا تصویری که تاریخ نگاران غربی و مستشرقان از هویت جامعه ی اسلامی القا می کردند ، دربین جوامع اسلامی ازجمله ایران رواج پیدا کند که در این تصویر، هویت فرهنگی جوامع اسلامی ، سکولار و دنیوی است که به ابعاد تاریخی و جغرافیایی آن محدود می گردد. این هویت در قالب عناوین قوم گرایانه و ناسیونالیستی امت و ملت اسلامی را به اقوام مختلف نظیر ترک،عرب و فارس تقسیم می کرد.
- از دهه ی سی به بعد، متفکرین ایرانی ، در نقد رویکرد تقلیدی به فرهنگ غرب ،آثاری با عناوینی نظیر غرب زدگی» و بازگشت به خویشتن» پدید آوردند. همچنین برخی از اندیشمندان مسلمان، کتاب هایی را درباره ی خدمات متقابل اسلام و ایران و هم چنین فطرت و خویشتن الهی انسان تدوین کردند.
- انقلاب اسلامی ایران ،حاصل مقاومت هویت اسلامی جامعه دربرابر هجوم ی و اقتصادی غرب بود.
- بازگشت ایران به اسلام ،بازگشت به یک خویشتن الهی و توحیدی ،علاوه بر خویشتن تاریخی و جغرافیایی بود.
- جهان اسلام اینک با الهام از انقلاب اسلامی ایران ،هویت خود را بیرون از تصاویری که دنیای غرب برای آن القا می کرد،جستجو می کند و به این ترتیب ،اسلام به عنوان یک قطب فرهنگی جدید ظاهر می شود.
- فارسی دری از دیرباز به عنوان زبان ی دربار ایران، زبان رسمی مشترک اقوام مختلف ایرانی بود؛ این زبان بدلیل مشارکت فعال ایرانیان در حیات فکری جهان اسلام ،به عنوان زبان فرهنگی دوم جهان اسلام ، مرزهای مختلف امپراتوری های گورکانی و عثمانی را درنوردید و در مناطق هندوستان و تبت تا آسیای صغیر و شبه جزیره ی بالکان گسترش یافت.
- جامعه ی ایران به رهبری امام خمینی و با استفاده از آموزه های قرآن و اهل بیت و با بازگشت به هویت اسلامی، از مرزهای خود دربرابر جهان ،به مدن هشت سال دفاع کرد.
- حیات معنوی اسلام ، نظریه پردازان غربی را که طی قرن بیستم سکولاریسم و دنیوی شدن را به عنوان سرنوشت مشترک و حتمی بشریت می دانستند،به تأمل و بازبینی نظرات پیشین خود فراخوانده است.
- حجاب و پوشش به عنوان نماد هویت جهان اسلامی در صدساله ی اخیر فراز و فرودهایی داشته است:
- در دوران رضاخان، حجاب مسأله ی درون جامعه ی ایران بود.
- اینک حجاب مسأله ی کشورهای اروپایی شده است.
درباره این سایت