محل تبلیغات شما
هویت ایرانی
هویت ایرانی قبل از اسلام :
  • هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام،هویتی دینی و آمیخته با اساطیر است.
  • اقوام مختلف ایرانی با آن که هویت های اجتماعی متفاوتی داشته اند، در عقاید و ارزش های آیین زرتشت که با آموزه های اساطیری درآمیخته بود،هویت فرهنگی واحدی پیدا کردند.
هویت ایرانی بعد از اسلام :
  • عقاید و ارزش های توحیدی اسلام ،ایران را به جهان اسلام ملحق ساخت و هویت ایرانی به صورت هویت اجتماعی بخشی از جهان اسلام درآمد.
  • بخش های مختلف جهان اسلام از جمله ایران،در تاریخ اسلامی خود،دو نوع برخورد با هجوم های نظامی و ی اقوام مختلف داشته اند :
  1. به دفع مهاجمان پرداخته اند؛مانند آنچه در جنگ های صلیبی گذشت.
  2. مهاجمان را در درون خود جذب و هضم کرده اند؛مانند آن چه در حمله ی مغول رخ داد.
هویت ایرانی در رویارویی با فرهنگ غرب (قبل از انقلاب اسلامی) :
  • نخستین رویارویی ها ،قدرت ی و نظامی غرب ،بخش هایی از ذهنیت مسلمانان را به خودباختگی فرهنگی دچار ساخت و این امر سبب شد تا تصویری که تاریخ نگاران غربی و مستشرقان از هویت جامعه ی اسلامی القا می کردند ، دربین جوامع اسلامی ازجمله ایران رواج پیدا کند که در این تصویر، هویت فرهنگی جوامع اسلامی ، سکولار و دنیوی است که به ابعاد تاریخی و جغرافیایی آن محدود می گردد. این هویت در قالب عناوین قوم گرایانه و ناسیونالیستی امت و ملت اسلامی را به اقوام مختلف نظیر ترک،عرب و فارس تقسیم می کرد.
  • از دهه ی سی به بعد، متفکرین ایرانی ، در نقد رویکرد تقلیدی به فرهنگ غرب ،آثاری با عناوینی نظیر غرب زدگی» و بازگشت به خویشتن» پدید آوردند. همچنین برخی از اندیشمندان مسلمان، کتاب هایی را درباره ی خدمات متقابل اسلام و ایران و هم چنین فطرت و خویشتن الهی انسان تدوین کردند.
هویت ایرانی و انقلاب اسلامی :
  • انقلاب اسلامی ایران ،حاصل مقاومت هویت اسلامی جامعه دربرابر هجوم ی و اقتصادی غرب بود.
  • بازگشت ایران به اسلام ،بازگشت به یک خویشتن الهی و توحیدی ،علاوه بر خویشتن تاریخی و جغرافیایی بود.
  • جهان اسلام اینک با الهام از انقلاب اسلامی ایران ،هویت خود را بیرون از تصاویری که دنیای غرب برای آن القا می کرد،جستجو می کند و به این ترتیب ،اسلام به عنوان یک قطب فرهنگی جدید ظاهر می شود.
نکات تکمیلی :
  • فارسی دری از دیرباز به عنوان زبان ی دربار ایران، زبان رسمی مشترک اقوام مختلف ایرانی بود؛ این زبان بدلیل مشارکت فعال ایرانیان در حیات فکری جهان اسلام ،به عنوان زبان فرهنگی دوم جهان اسلام ، مرزهای مختلف امپراتوری های گورکانی و عثمانی را درنوردید و در مناطق هندوستان و تبت تا آسیای صغیر و شبه جزیره ی بالکان گسترش یافت.
  • جامعه ی ایران به رهبری امام خمینی و با استفاده از آموزه های قرآن و اهل بیت و با بازگشت به هویت اسلامی، از مرزهای خود دربرابر جهان ،به مدن هشت سال دفاع کرد.
  • حیات معنوی اسلام ، نظریه پردازان غربی را که طی قرن بیستم سکولاریسم و دنیوی شدن را به عنوان سرنوشت مشترک و حتمی بشریت می دانستند،به تأمل و بازبینی نظرات پیشین خود فراخوانده است.
  • حجاب و پوشش به عنوان نماد هویت جهان اسلامی در صدساله ی اخیر فراز و فرودهایی داشته است:
  1. در دوران رضاخان، حجاب مسأله ی درون جامعه ی ایران بود.
  2. اینک حجاب مسأله ی کشورهای اروپایی شده است.

مطالعات اجتماعی هشتم، فعالیتهای درس هشت

مطالعات اجتماعی هفتم درس 24

مطالعات اجتماعی هفتم درس 23

هویت ,اسلام ,اسلامی ,ی ,ایرانی ,های ,جهان اسلام ,هویت ایرانی ,اقوام مختلف ,انقلاب اسلامی ,را به ,انقلاب اسلامی ایران ,اقوام مختلف ایرانی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی
paddtecarche حضرت آیة الله محمد حسن قدیری(رضوان الله علیه ) دفتر امور فرهنگی و دینی شرکت آبفار استان زنجان High School English گالری عکس مدلهای جدید انواع سوییشرت زنانه مردانه بچگانه مجلسی و ورزشی ABTIA صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام تناسب اندام hornwholrefil دیجیتالستان